poniedziałek, 5 marca 2018

Logistyka sprzedaży w sklepie internetowym - wprowadzenie

 Sklepy internetowe są kanałem internetowej sprzedaży detalicznej, który odnotowuje największy wzrost na rynku e-commerce. Według szacunków Stowarzyszenia Marketingu Bezpośredniego cały krajowy rynek e-commere może w roku 2010 przekroczyć wartość 15,5 miliarda złotych i będzie to wzrost w stosunku do roku 2009 o ponad 18%. Natomiast udział rynku e-commerce w całym handlu detalicznym wyniesie około 3%.[1] Stopniowy wzrost wartości rynku e-commerce w poszczególnych latach obrazuje wykres 2.2.

Wykres 2.2. Wartość rynku e-commerce W Polsce w latach 2005 - 2010

źródło: Opracowanie własne na podstawie: raportu IAB, Sklepy24.pl, Internet Standard, SMB, 2010 – prognoza, z dnia 6.04.2010.

 Sklepy internetowe są jedną z najpopularniejszych form handlu elektronicznego. Szacuje się, że za ich pośrednictwem, na zakupy w 2010 roku zostanie wydanych 5,33 mld zł, co stanowi wzrost o 17,66% w stosunku do roku poprzedniego.[2] Sklepy internetowe są często utożsamiane z działalnością e–commerce w Internecie, a w przypadku B2C nawet z całym sektorem.
W najprostszy sposób sklep internetowy możemy zdefiniować jako:[3]

Serwis WWW umożliwiający przeglądanie, wybór i nabywanie towarów.

 Nieco bardziej poszerzając powyższą definicję można powiedzieć, że sklep internetowy jest to strona WWW posiadająca koszyk, czyli aplikację internetową pozwalającą zamówić i zapłacić za wiele różnych produktów przy składaniu jednego zamówienia, oraz katalog produktów, czyli umieszczony na stronie WWW zbiór produktów oferowanych do sprzedaży poprzez stronę.[4]
 Z badań wynika, że w 2009 roku co czwarty Polak dokonał choć raz zakupu w sklepie internetowym.[5] Niewątpliwie wpływ na stale rosnącą popularność zakupów w Internecie ma coraz szersza oferta dostępnych towarów. rolety zewnetrzne Łódź Sklepy internetowe dzielą się ze względu na szerokość i głębokość oferowanego towaru, co przedstawione zostało graficznie na rysunku 2.2.

Rysunek 2.2. Asortyment sklepu wertykalnego i horyzontalnego

Źródło: Opracowanie własne na podstawie: B. Gregor, M. Stawiszyński, „e-Commerce”, Bydgoszcz – Łódź 2002.

Wśród sklepów internetowych wyróżniamy:
  • sklepy horyzontalne – w ofercie znajduje się szeroki i płytki asortyment, przeznaczony dla szerokiej grupy odbiorców,
  • sklepy wertykalne – oferowany jest wąski, ale głęboki asortyment, często niszowy, który przeznaczony jest dla wyspecjalizowanej grupy kupujących.
 Sklep internetowy nie należy do prostych przedsięwzięć. W większości przypadków twórcy nowych sklepów skupiają się na mniej wyspecjalizowanej ofercie. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że liczba sklepów w Internecie, oferujących praktycznie te same produkty, np. rolety zewnętrzne, jest na tyle duża, że niezbędne do osiągnięcia sukcesu jest zaspokajanie potrzeb klientów na znacznie wyższym poziomie niż konkurencja. Może być w tym pomocne znalezienie niszy na rynku i skoncentrowanie się na zaspokajaniu potrzeb ściśle określonej, wąskiej ale odpowiednio licznej grupy klientów.[6]


[1] Źródło: Money.pl, „Rynek e-commerce w  2010 roku”, z dnia 15-07-2010.
[2] Źródło: Ibidem.
[3] Źródło: B. Gregor, M. Stawiszyński, „e-Commerce”, Bydgoszcz – rolety Łódź 2002, s. 127.
[4] Źródło: P. Majewski, „Czas na e-biznes”, Gliwice 2007, s. 94.
[5] Źródło: Wprost.pl, „W Internecie kwitnie handel”, artykuł z dnia 28-08-2010.
[6] Źródło: Modern Marketing Serwis, „E-biznes nie dla każdego”, artykuł z dnia 26.07.2001.rolety zewnętrzne podtynkowe

4 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zrealizowanie planu logistycznego w sprzedaży internetowej to dość poważne zadanie. Na pewno przy zarządzaniu płatnościami w e-sklepie pomaga system Blik https://www.cashbill.pl/platnosci/blik dzięki któremu nasi klienci mogą płacić przy użyciu tylko i wyłącznie własnej komórki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ze swojej strony mogę jeszcze powiedzieć, że niezwykle ważny jest system do obsługi w zasadzie każdego pomieszczenia/działu magazynującego. My korzystamy z Sente i jest nam o wiele łatwiej!:)

    OdpowiedzUsuń